ovis játékok webáruház itt >>>
Pilipecz Mária: Óvodai játékok
A játék a gyerekek alapvető tevékenysége, nem csak a nevelésnek és a tanításnak – de még a gondozásnak is a játékos ismeretfeldolgozás az alapja.
A gyerekeket körülvevő eszközök, bútorok, játékok formálják az ízlésüket, látásmódjukat, személyiségüket - ebből következik, hogy nagy figyelmet kell fordítani a megfelelő tárgyak kiválasztására. Nagyon fontosnak tartom, hogy a gyerekek esztétikus, inspiráló és biztonságos környezetben töltsék mindennapjaikat.
Ha a gyerek „megtanul” játszani, ha megszokja, hogy értelmes tevékenységekkel kösse le magát, ha megtapasztalja, hogy az alkotás, a kreatív munka már egész kis korban „flow”élményt okoz, akkor később nem lesz gondja a tanulással, munkával.
Mivel a gyerekek legfontosabb tevékenysége a játék, ezért nagy figyelmet kell fordítani a minőségi játékkészlet beszerzésére.
A játékoknak elsősorban könnyen tisztíthatóknak és fertőtleníthetőknek, valamint biztonságosnak kell lenniük (ne legyenek élesek, szúrósak, súlyosak, ne legyenek apró, lenyelhető részeik, hosszú zsinórjuk).
Pedagógiai szempontból az a jó játék, ami esztétikus, figyelemfelkeltő, változatosan, sokoldalúan felhasználható. A játékszerek között van húzható- tolható, amibe bele-, és rá is tudnak ülni, amikbe rakodhatnak, amikkel szállíthatnak, egymásba rakosgatható. A játékválasztásnál szempont a nemek közötti egyenlőség elvének betartása (kislánynak is legyen autó, a fiúnak is baba).
0-2 éves korúaknak
A kisgyerek mozgására, tevékenységére hangot adó játékok,
lamaze -és egyéb forma-és színválasztó, egymásba rakható sorozatok, többféle textúrájú labda, húzható-tolható játékok - de színes kendők, vastag lapú leporellók és puha textilkönyvek és figurák várják, hogy a picik kézbe vegyék őket.
2-4éves korúak
Konstruáló játékhoz: építőjátékok (Lego, Duplo, fakockák), szerelőasztal,szerelőkészlet
Szerepjátékhoz: babaházak felszereléssel, babákkal, kiskonyha edényekkel, kiegészítőkkel, bábok, és jelmeztár, fodrász, doktor, boltos felszerelés.
Sok puzzle és képességfejlesztő-, kreatív - és társasjátékunk van minden korcsoport számára.
Fontosnak tartom a szerepjátékok alkalmazását. A szerepbe bújás segít a gyerekeknek nem csak a kommunikációjuk fejlődésében, de magabiztosabbá, együttműködőbbé válnak – és még terápiás hatása sem elhanyagolható – nem is hanyagoljuk! Bábszínház és jelmeztár segíti a gyerekeket az önkifejezésben
Játszószobánkban trambulin van: ez arra jó, hogy a legzordabb időjárás esetén bent is legyen lehetőség egy kis tombolásra. Természetesen védőhálóval, sőt tetővel van felszerelve a baleset elkerülése érdekében.
A szinte földig érő, alul a földhöz rögzített –ezért veszélytelen- zsákszerű-hintafotel remek és biztonságos játék a kicsiknek is. Ügyesen használják már a totyogók is, és például remek szolgálatot tesz az épp „beszoktatósoknál”. Természetesen a felügyelet, a figyelem itt sem maradhat el – de az úgyis alapvető.) Billenő hinta-hídunk is elősegíti az egyensúly fejlesztését.
A felnőtt felügyeletével, irányításával igénybe vehető játékok a gyermekek számára nem elérhetően, de láthatóan vannak elhelyezve. Ilyenek az apróbb alkatrészekkel felszerelt játékok, vagy a sokelemes, olvasást is igénylő társasjátékok.
A rajzeszközök, a modellező eszközök, puzzle-k külön asztalokon vannak, hogy ne kelljen feltétlenül elrámolni, hanem folytathassák később.
A finommotorika fejlesztéséhez nagyméretű gyöngyöket, gyurmát, só-lisztet, agyagot, de más, változatos anyagokat is használhatnak a gyerekek az alkotás, barkácsolás folyamán: papír, festék, kréta, természetes anyagok, termések, fűzőcskék, kézügyességet fejlesztő játékok rendelkezésre állnak.
Szívügyem minden kreatív kézműves tevékenység, az alkotás öröme már gyermekkorban is remek élmény. Már az egészen kicsi gyerekekkel érdemes alkotni, mert minden testi-lelki folyamatukra, fejlődésükre előnyös hatást gyakorol.
A játszóudvar felszerelése
A mozgás is nélkülözhetetlen a gyerekek ideális fejlődéséhez. A szabadtéri játékra elkülönített kertünk biztonságos kialakítású.
A stabil játszószerek (faház két hintával, két különböző méretű csúszda) sokféle mozgásra, és szerepjátékra csábítja a gyerekeket megmozgatva testüket és agyukat.
A homokozó kétszer két méteres elemekből álló hatszög, így elég nagy, hogy bőven jusson hely a sok kis szorgos kéznek.
Kismotor, bobocar várja a kisebbeket, roller, kerékpár, görkorcsolya a nagyobbakat a kert egy elkerített, kőburkolatú részén – természetesen a megfelelő védőfelszereléssel (térd-könyök-csuklóvédő és sisak).
Több színes láda van tele homokozó játékokkal labdákkal.
2014 szeptemberétől indult a Mesebeli Csillagtár családi napközi, ahol a gyerek igazán gyerek lehet.
Kertes, tágas, jól felszerelt XVI. kerületi (Szentmihály) családi házunkban szeretettel vállaljuk 1- 3 éves korú gyermekek bölcsődei ellátását.
Pilipecz Mária vagyok, pedagógus. Három gyermekem, két unokám van, Nagyiként, szeretettel foglalkozom a hozzánk járó gyerekekkel is-ezt érzik, és viszonozzák.
Kollégáimtól is magas fokú szakmai és emberi hozzáállást várok el, hogy a kicsik a lehető legjobb, családias körülmények között legyenek a Csillagtáramban - minden gyerek egyéniségét, fejlettségét figyelembe véve alakítjuk a foglalkozásokat, programokat, étkezéseket is.. Úgy néz ki, bővülnünk kell, mert ennyi idő alatt elértük, hogy várnak a megüresedő helyeinkre. Talán mondhatom, hogy szeretik a gyerekek, szeretik a szülők.
Tel: +36 20/ 53 76 499
mesebelicsillagtar@gmail.com
https://www.facebook.com/mesebelicsillagtar
Lebovics Tímea: Az óvodás korú gyermek jellemzői, kedvelt játékai
Az óvodás korú gyermek legfőbb tevékenysége a JÁTÉK, a személyiségfejlődésében a legfőbb eszköz. A játék a valóság tükrözésének egy sajátos módja, melynek során a valóságban megtapasztalt élményeket és szerepeket élheti át a gyermek. A játékban a valósággal ellentétben bármi lehetséges, még az is, hogy egy gyermek a felnőtt bőrébe bújjon.
Játék közben fejlődnek a gyermek
- testi (pl. érzékelés, észlelés, finommotoros, nagymotoros, szem-kéz koordináció, egyensúly),
- kognitív (pl. kíváncsiság, felfedezés, tapasztalatgyűjtés, képzelőerő, találékonyság, gondolkodás és probléma-megoldás, tanulás) és
- szociális és érzelmi (pl. interperszonális kapcsolatok, részvétel-együttműködés, odafigyelés, beszélgetés, megbeszélés, önkifejezés, magabiztosság, biztonságérzet, elégedettség) készségei, képességei.
Az óvodai játékfajták, ovis játékok
A gyermekek óvodai játékának különböző stádiumai vannak attól függően, hogy milyen minőségben vesz részt a játékban, kezdve a magányos nézelődéstől a csoportos autótologatáson át (mindenki ugyanezt csinálja egymás mellett) egészen a szervezett, közös játékig. Játékuk is a fejlődési fokokkal párhuzamosan alakul a gyakorló játéktól a szerepjátékon át a szabályjátékig.
- Gyakorlójáték
A gyakorlójáték 2-4 év között ismerhető fel a gyerekek játékában. Ennek a játékfajtának a célja a mozgás, a funkció öröme. A gyakorlójáték elsősorban a bölcsődés korra jellemző, de nagyon gyakori az óvodai kiscsoportban is: ez az az időszak, amikor a gyermek minden különösebb célzatosság vagy ok nélkül, pusztán a tevékenység öröméért fűzi fel a gyöngyöket, önt homokot a vödörbe, vagy borítja ki, építi egymásra a kockákat, autót, vonatot tologat, tornyot épít, homokozik, kavicsokat pakol, mozgást ismételget, hangokat ad attól függően, hogy maga a gyakorló játék mire irányul. Ennek látszólag nincs különösebb haszna, de alapot ad minden későbbi tevékenységhez. Ezt a játékfajtát általában egyedül játsszák, vagy egymás mellett több gyerek ugyanazt a tevékenységet végzi. Addig okoz örömet, amíg nehézséget rejt a gyerek számára, ezért érdemes figyelni arra, hogy a gyermek játéka nem rekedt-e meg ezen a szinten, mert akkor fel kell deríteni az okát a stagnálásnak.
- Szerepjáték
A szerepjáték a legsokoldalúbb játéka az óvodás gyerekeknek, melyben mindent lehet, bármi megtörténhet, bárkivé változhatnak. Tartalmilag is rengeteg témát választanak a gyerekek. Ebben a játékfajtában a gyermek eljátszhatja, kiválaszthatja a valós életben látott szerepeket, élményeket. Amit gyermekként nem tehet meg, azt játékában a felnőtt bőrébe bújva kipróbálhatja, részese lehet. Eleinte nem is a szerepek, hanem inkább a játékeszközök, ezekkel való cselekvések kapják a nagyobb figyelmet a játékban, ezek jobban motiválják őket a játék során. Mivel az óvodás korú gyerekek nagyon szeretik azokat a játékeszközöket, melyek hasonlítanak a felnőttek dolgaihoz, és szerepjátékaikhoz használni tudnak, nagyon örülnek a valódinál kisebb méretű, élethű dolgoknak. Ilyenek lehetnek a babakonyhai eszközök, kis vasaló, orvosi táska. A szerepek később válnak fontossá számukra. Akkor komolyan be is osztják egymás között, hogy ki lesz a vendég, házigazda, orvos, beteg.
Az ügyesebb kezű nagyóvodásokra, iskolásokra jellemző, hogy a játékra való készülődés tulajdonképpen maga a játék. A fiúcsapat botot gyűjt, íjat, kardot farag, csiszol, fest naphosszat - de soha nem kerül sor az ellenséggel való összecsapásra. A kislányok babaházat építenek, felforgatják a lakást egy darab kisszőnyegnek alkalmas rongyért - de ha kész, alig játszanak vele. Ilyenkor a játék mellett az alkotás öröme a fontos.
A szerepjáték további haszna a szorongásoldó, feszültségcsökkentő hatása. A relatív élmények játékban való újraélése segít a szorongások oldásában. Hasznos lehet, ha a szerepjátékában felnőtt is részt vesz, amennyiben a gyermek igényli, ilyenkor a felnőtt észrevétlenül becsempészhet egy-egy új mozzanatot, ötletet, eszközt a játékba, tovább bővítheti ezzel a szerepjáték tartalmát.
- Szabályjáték
A szabályjáték olyan játéktevékenység, amelyben valamilyen szabályhoz, szabályokhoz alkalmazkodni kell.
Ehhez szükséges, hogy késleltetni tudja cselekvési és mozgásvágyát, tudja a cél érdekében bizonyos szabályzóknak alárendelni viselkedését, illetve legyen képes konkrét fogalmi gondolkodásra, amely a szabály megértésének az alapja. A szabályjáték játszásához elengedhetetlenül szükséges a szabálytudat, ezen felül fontos biztosítani a megfelelő eszközöket és erősíteni, betartatni a gyermekben a szabályokat. Nagycsoportban, az iskolaérettség egyik kiemelkedő feltétele ez, ezért nagyon hasznos, ha erre a játékfajtára 5 éves kortól kiemelt hangsúlyt fektet a felnőtt. Ez lehet akár értelemfejlesztő szabályjáték ( pl: társasjátékok, barchoba) vagy akár mozgásos szabályjáték is, pl: fogócska, bújócska, kint a bárány bent a farkas, stb.
Társasjátékokból szívesen játszanak a kisebbek számlálós lépegetős játékokkal, ki ér be előbb a célba, vagy olyat, ahol gyűjtögetni kell valamit. A nagyobbak már szívesen próbálgatják azokat, ahol versenyezni kell, gondolkodós feladatokat, kézügyességet igénylő, egyensúlyozós játékokat, memóriajátékokat.
A különböző szabályokra épülő játékok megértése, és az azokban felmerülő lehetséges konfliktus helyzetek kezelése még nehézséget okoz az óvodáskorú gyermekek számára, így ennek a játéktípusnak a minél kedvezőbb „kivitelezésében” óriási szerepe van az óvodapedagógusok hozzáállásának, kiváltképp a szabályjátékok előkészítése (megtanítása), a játékok kiválasztása (gyermekek fejlettségi szintjének figyelembe vétele, játék iránti érdeklődés), a játéktanítás módjának (játék tartalmának és szabályainak ismertetése, magyarázatok) és a játék utáni értékelés (esetleges kudarcok megbeszélése, feldolgozása folyamatában.
Írta: Lebovics Tímea - KIds’ Paradise (Gyerekparadicsom)
Zsimán-Lebovics Tímea
Ha nem szeretnél lemaradni semmiről, kövess minket itt is: