Hazánkban régóta népszerű a MAKAO kártyajáték amit magyar (32 lap) vagy francia (52 lap) kártyával játszottunk. A színre-szín számra-szám alapelv továbbfejlesztett, nagyobb kártyaszámmal és akciókártyákkal kibővített változata az UNO, amit már a világ összes országában játszanak.
A kártyajátékok közül az UNO az egyik legismertebb és legnépszerűbb kártyajáték.
A gyártó által megadott UNO játékszabályon kívül sokan sokféleképpen játsszák ezt a remek kártyajátékot.
Az alap UNO játékot 112 db kártyával játsszuk, melyek a következő lapokból állnak:
- 19-19 lap van 0-9 ig 4 színben (kék, zöld, piros, sárga)
- 8 db „húzz kettőt lapot” kártya
- 8 db „irányváltó” kártya
- 8 db „kimaradsz” kártya
- 4 db színválasztó „húzz négyet” kártya
- 1 db „cseréljetek kártyákat” kártya
- 3 db üres „joker” kártya
Az eredeti szabály a következő:
2-10 játékosra van szükség, a játék célja megszabadulni az összes laptól. Minden menetben pontot szerzünk az ellenfeleknél maradt lapokból. Minél többen játsszuk annál izgalmasabb a játék a különleges akciókártyáknak is köszönhetően.
Előkészület:
Mindegyik játékos húz 1-1 lapot. Aki a legnagyobbat húzta, az lesz az osztó. Aki nem számot tartalmazó lapot húz annak a lapja 0 pontot ér.
Az osztó a pakli keverése után mindenkinek 7-7 lapot oszt. A megmaradt kártyák lesznek a HÚZÓPAKLI lapjai. A HÚZÓPAKLI felső lapját felfordítva mellé tesszük, ez lesz a DOBÓPAKLI. Ha akciókártyát húztunk akkor a továbbiakban részletezett kártya speciális funkcióját kell végrehajtani.
Játék menete:
Az osztótól balra ülő játékos kezd. A dobópakli tetején lévő kártyára kell azonos színben vagy számban lapot tenni. Például ha kék 3-as van a dobópakli tetején akkor vagy bármilyen kéket vagy bármilyen színű 3-ast tehetek. Akciókártyát is bevethetünk erről részletesebben lejjebb olvashatunk.
Amennyiben nincs olyan kártyánk amit dobni tudunk akkor a húzópakliból húzunk egyet. Ha megfelelő a lap azonnal le is rakhatjuk. Ha nem jó, akkor a következő játékos jön. Bármikor dönthetünk úgy, hogy nem dobunk hanem inkább húzunk. Amikor megfelelőt húzunk és eldobjuk, utána már nem dobhatunk újabb lapot.
AKCIÓKÁRTYÁK:
- Húzz kettő lapot kártya: Ha ezt a lapot dobjuk, akkor a következő játékosnak két lapot kell felhúznia a húzópakliból és kimarad a lapdobás lehetőségéből is. De ha van neki is 'húzz kettőt' kártyája, akkor neki nem kell felhúznia lapokat, hanem az utána következőnek már négyet és így tovább. A játék csak a lap színével megegyező színnel folytatódhat. Ugyanígy járunk el, ha ez a lap a játék elején a kezdőlap.
- Visszafordító kártya: Ennél a kártyánál visszafordul a kör. Ugyanolyan színű lappal folytathatjuk, vagy dobunk még egy 'visszafordító' lapot ezután szintén fordul a kör iránya. Ha ez volt a kezdőlap, akkor az osztótól nem balra indul el a játék hanem jobbra.
- Kimaradsz kártya: Itt is a kártyának megfelelő színnel folytatjuk a játékot, de egy ember kimarad és a következőnek kell lapot lehelyeznie. Természetesen itt is lehet újabb 'kimaradsz' kártyát lerakni. Kezdőlap esetében az osztótól balra a 2. játékos kezdi a dobást.
- Színválasztó kártya: Ezt a kártyát bármilyen színre lehet rakni. Ha felhasználjuk, utána meg kell mondani, hogy milyen színnel folytatódjon a játék, de akár maradhat is ugyanaz a szín. Kezdőlapként is ugyanez a szabály, ott a soron következő, tehát az osztótól balra ülő játékos választ színt.
- Színválasztó + húzz négyet kártya: Ezt a kártyát csak akkor használhatjuk fel, ha nem tudunk olyan színt rakni amilyen a dobópakli tetején van. Aki dobja a lapot, az megmondja, milyen színnel folytatódjon a játék, és a következő játékosnak fel kell húznia 4 lapot. Ha ő se tud színt rakni, de van ilyen kijátszható kártyája amit használni is szeretne, akkor a következő játékosnak már 8 lapot kell felhúznia. Ilyenkor is kimaradnak a dobás lehetőségéből. Kezdőlap esetén újra kell keverni a paklit és húzni. Különleges szabály még ennek a lapnak a kijátszásakor, ha valaki meggyanúsítja, hogy a kártyát felhasználónak mégis van olyan színű kártyája és jogtalanul használta fel az akciólapot, akkor meg kell mutatni a lapjait. Ha tényleg jogtalanul akarta használni, akkor 4 lapot kell felhúznia, ha pedig a gyanúsítónak nincs igaza akkor ő 6 lapot húz fel.
- Cseréljetek kártyát kártya: Akkor használhatjuk fel ezt a kártyát ,ha bármelyik kiválasztott társunk pakliját kicserélnénk a mienkkel. Színt is választ a lapot eldobó. Abban az esetben is eldobhatjuk büntetlenül, ha a dobópakli tetején lévő színben egyező kártyánk van. Kezdőlap esetében az osztótól balra ülő játékos választ színt.
- Üres Joker kártya: Erre a kártyára ceruzával bármilyen szabályt kitalálhatunk, felállíthatunk. Körönként kiradírozható és újragondolható. Persze ennek a szabálynak közösen elfogadottnak kell lennie. A kör elején azt is meg kell fontolni, hogy hány ilyen joker kártya kerüljön a pakliba. Összesen 3 ilyen lap van. Ez egy színválasztó lap is egyben, az eldobó választja a színt. Bármikor eldobhatja, nincs semmi megkötés. Kezdőlapként az osztótól balra ülő játékos választ színt.
A célunk, hogy elfogyjon az összes lapunk. Amikor az utolsó előtti lapunkat dobjuk el, akkor hangosan ki kell mondani, hogy UNO. Ennek elmulasztásakor fel kell húzni 2 lapot.
Ha elfogyott valakinek az összes lapja, akkor a játék véget ér. Amennyiben 'húzz kettőt' vagy 'színválasztó+húzz négyet' kártyát rakunk le utolsónak, akkor a következő játékosnak az akciót még végre kell hajtania.
Ha menet közben a húzópakli elfogy, akkor megkeverjük alaposan a dobópaklit, és ez lesz újra a húzópakli.
A játék végén következik a pontszámítás:
Akinek elfogytak a lapjai, ő a „nyertes” és megkapja az ellenfél (felek) megmaradt kártyáinak a pontszámát.
- Számos lap (0-9) a számnak megfelelő pont
- Húzz kettőt 20 pont
- Irányváltó lap 20 pont
- Kimaradsz lap 20 pont
- Színválasztó lap 50 pont
- Színválasztó + húzz négyet lap 50 pont
- Cseréljetek kártyát lap 40 pont
- Joker lap 40 pont
Ha a kör pontszáma alapján nem éri el az 500 pontot, akkor veszített, meg kell keverni a paklit és újra játszani a kört.
Az lesz a nyertes aki elsőként gyűjti össze a körökben az 500 pontot. Úgy is lehet még a pontszámítást variálni, hogy több körből folyamatosan írjuk a nyertesek pontszámait, és akinek előbb jön össze az 500 pont, az a nyertes.
Bátran kijelenthetjük, hogy az UNO a legközkedveltebb kártyajáték de sokan mégis másképp játsszák.
További játékvariációk:
Van aki nem bíbelődik a végén a pontszámítással, hanem akinek először elfogy az összes kártyája ( és persze időben kimondja, hogy UNO) az lesz a győztes.
Más nem foglalkozik a blöfföléssel 'színválasztó+ húzz fel négyet' kártyánál vagy esetleg nem is szabályozza a játék során, hogy mikor tehetik le a játékosok.
Olyan verziót is ismerünk, hogy a felhúzó kártyákat kombinálják +2 és +4 lap esetén, és így akár nagyobb számú kártyát kell felvenni. Pl 10-et.
Van aki szerint csapni szabad: mivel nem tiltja a játékszabály, ezért lehetőség van a sorod előtt arra, hogy bevágj a soron következő játékos elé, úgynevezett csapással (+2-es lap esetén is). Ezt akkor teheted meg, ha pontosan ugyanolyan lap van a kezedben, mint ami a dobópaklira került.
Az UNO egy rendkívűl sokoldalú végtelen szabállyal játszható kártyajáték (a Joker kártyáknak köszönhetően is).
Utazás alkalmával, nyaraláskor összehozza a családot, de barátokkal is izgalmas partijáték 2-10 főig.
Az UNO kártyajátéknak rengeteg változatát kiadták már, van kisebbeknek való junior változat, vízálló, de létezik már továbbfejlesztett, sokkal csavartabb, szívatósabb kiadása is.
Az Uno kártya fajtáit és jellegében hasonló kártyákat itt találsz >>>
Kapcsolódó cikkek:
UNO-hoz hasonló kártyajátékok, ha már unod az UNO-t >>>
Kártyajátékok, amelyek gyerekeknek és felnőtteknek is nagyon jók >>>
Kártyajátékok, ötletek magyar és römi kártyával >>>
Svindlihez hasonló kártyajátékok >>>
Vízálló kártyajátékok és pici társasjátékok a strandra >>>
Ha nem szeretnél lemaradni semmiről, kövess minket itt is: