Kapd el a Szfinxet!
Hamarosan vége a nyári szünetnek, és kezdődik az iskola. A leendő kis elsősök nagy izgalommal készülődnek a tanévkezdésre. Tele vannak kíváncsisággal, várakozással, hiszen számukra valóban új, és érdekes dolgokat tartogat a szeptember elseje.
A szülők számára is várakozással és aggodalommal teli időszak ez, hiszen az eddig óvodás csemetéjük bekerül egy új közösségbe, másféle elvárások közé, s mindez számtalan kérdést vet fel a gondoskodó szülőkben.
Gyakran hallom, főleg első gyermekét iskolába indító édesanyáktól azt a kérdést, hogy az ő játékos, cserfes, kissé figyelmetlen, esetleg még beszédhibás, izgő-mozgó gyermeke hogyan fog majd teljesíteni az iskolában, és egyáltalán meg fog-e majd tanulni írni és olvasni? Ilyenkor mindig sietek a megnyugtató válasszal, hogy ne aggódjon, természetesen meg fogja állni a helyét a kicsi az iskolában, de azt is hozzáteszem, hogy előfordulhat, hogy picit több segítségre lesz szüksége az olvasás-írás elsajátításában.
Nagyon fontosnak tartom megemlíteni, hogy az olvasás elsajátításának feltétele a gyermek részképességeinek a megfelelő fejlettségi szintje. Ha bizonyos területeken elmaradás tapasztalható, szükség van a megsegítésre, hogy zökkenőmentes legyen a betűtanulás. A logopédus, és a fejlesztőpedagógus munkáját segítheti a szülő is otthoni gyakorlatokkal, játékokkal, megkönnyítve gyermeke számára a tanulást.
Ehhez a munkához szeretnék ajánlani egy nagyon hasznos társasjátékot, amely segítségével egyszerre fejleszthetjük gyermekünk beszédét, vizuális és verbális emlékezetét, figyelmét, mozgását, testképét, és ritmusérzékét.
A Kapd el a Szfinxet című játékot a szülő is játszhatja gyermekével, akár nagyobb testvér bevonásával is. A játéktáblán a dobás után különböző próbákat kell kiállnia a játékosoknak az alapján, hogy milyen mezőre érkezett. A feladványok egy része a vizuális illetve a verbális memória fejlődését segítő képeket tartalmaz, úgy, hogy a gyermeknek kell a megfelelő sorrendbe tennie emlékezetből a húzott kártyákat, vagy felsorolni a hallás után megjegyzett szavakat. A szerencsekártyák közt változatos, játékos kérdések, feladatok, mondókák találhatók, s miközben közelednek a cél mezőhöz, játszva tanulják meg a mondókákat, a napszakokat, az évszakokat, a számokat, és szereznek bővebb ismereteket az őket körülvevő világról. A mozgás és a ritmuskártyák gondoskodnak arról, hogy a játék során fejlődhessen ritmusérzékük, testképük, téri tájékozódó képességük.
Iskolára készülő fejlesztős csoportomban nagy –nagy sikere volt ennek a játéknak. Legjobban talán a ritmuskártyákon szereplő feladványok nyerték el a tetszésüket, így ennél a résznél „ritmustelefont” játszottunk, hogy mindenki végigtapsolhassa, vagy kopoghassa az adott ritmust. A mozgáskártyákon szereplő feladványok pedig a sok mosolyt biztosították, hiszen mindenki számára jó móka volt a mozdulatsorok utánzása. A gyermekek számára nem is a játék vége volt a lényeg, és az, hogy ki lesz a győztes, hanem, hogy a Szfinxhez vezető úton mindenki sikeresen átjusson a próbákon, és közben jól szórakozzunk.
A Kapd el a Szfinxet a játék megalkotói arra is gondoltak, hogy többféle felhasználási módot is kínálhassanak a társasjátékhoz. A dobozban található szó-kép kártyák alkalmasak Fekete Péter, Csapd le, csacsi kártyajátékhoz, illetve memóriajáték is játszható velük. Mindezzel biztosították, hogy egy soha meg nem unható, nagyon sokoldalú, szórakoztató és egyben fejlesztő játékot vehessünk a kezünkbe.
Tóthné Czapáry Katalin fejlesztőpedagógus www.torpetanoda.hu az okosjatek.hu partnere
Nyomtatható szövegértési feladatok >>>
Ha nem szeretnél lemaradni semmiről, kövess minket itt is: