Mi is a korai fejlesztés?
A korai fejlesztés a 0-5 éves, megkésett/eltérő fejlődésű gyermekek tervszerűen összeállított
programja.
Az első évek jelentősége a gyermek fejlődésében
A következő pontok kifejtését javasoljuk a bekezdésben:
● Az agyi fejlődés kulcsfontosságú szakasza
● Az érzelmi és szociális képességek fejlődése
● Motoros készségek és koordináció fejlesztése
A korai fejlesztés előnyei
Kognitív fejlődés elősegítése
● Nyelvi készségek fejlesztése
● Problémamegoldó képesség fejlesztése
● Kreativitás és gondolkodás fejlesztése
Érzelmi és szociális fejlődés támogatása
● Önbecsülés és önbizalom erősítése
● Szociális képességek fejlesztése
● Empátia és együttműködés kialakítása
Motoros képességek fejlesztése
● Finommotoros készségek fejlődése
● Nagymotoros készségek fejlesztése
● Kéz-szem koordináció javítása
Kinek ajánlott a korai fejlesztés?
Ha gyermeke korához képest:
- elmaradt értelmi fejlődése
- mozgása nem úgy fejlődik
- megkésett a beszédfejlődése
- viselkedészavar
- hallás vagy látásprobléma van
- étkezéssel, alvással, szobatisztasággal kapcsolatos problémák vannak.
Honnan lehet tudni, hogy a gyermekünk elmaradott valamilyen területen?
Kérjük szakember segítségét. A Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat megfelelő tagintézménye a vizsgálatot és a korai fejlesztést ingyen végzi.
Fontos, hogy a probléma észlelésekor minél hamarabb kezdeményezze a szülő a vizsgálatot, mert minél hamarabb kezdődik el a terápia, annál eredményesebb lehet a fejlesztés.
A korai fejlesztés megelőzi az óvodai nevelést, és feladata a megkésett/eltérő fejlődés megállapítását követően a gyermek fejlesztése, gondozása a szülő bevonásával.
A különleges gondozás keretében járó korai fejlesztést az illetékes szakértői és rehabilitációs bizottságok szakvéleményei alapján kell megvalósítani.
Lehetőségek elmaradás esetén
Legtöbbször az óvodában, iskolában vagy a családban is lehetôség lenne a részképességkiesések, elmaradások felismerésére és megfelelô fejlesztéssel történô korrigálására, ha a pedagógusok rendelkeznének a szükséges ismeretekkel. Az óvodákban és iskolákban dolgozó szakemberek képesek diagnosztizálni és megfelelô terápiával csökkenteni illetve megszüntetni a tüneteket, megelôzni a tanulási rendellenességeket, és nem kell minden esetben fejlesztôpedagógushoz, logopédushoz vagy pszichológushoz fordulni.
A korai fejlesztés módszertanai
Játék alapú módszerek
● Szerepjátékok és dramatikus játékok
● Kreatív és művészeti tevékenységek
● Építőjátékok és manipulatív játékok
Kommunikáció és interakció
● Könyvek olvasása és mesélés
● Beszédfejlesztő játékok és tevékenységek
● Zenei és ritmusos foglalkozások
Mozgás és testi tevékenységek
● Ügyességi játékok és torna
● Ugrálódeszka és egyensúlyozó játékok
● Kültéri tevékenységek és sportolás
Társas kapcsolatok és szociális képességek
● Csoportos játékok és együttműködés
● Empátiafejlesztő tevékenységek
● Szabályok és normák elsajátítása
Technológiai eszközök és applikációk
● Fejlesztő alkalmazások és játékok
● Interaktív tanulószoftverek
● Képernyőidő korlátozása és ellenőrzése
Segítség megfelelő szakemberektől
A korai intervenció, vagyis beavatkozás annyival több, mint a gyermek fejlesztése, hogy része a család, a szűkebb és a tágabb környezet támogatása is. Egyfajta komplex tanácsadás, amelyben nagyon sok szakember vesz részt: gyermekorvos, gyógypedagógus, mozgásterapeuta, konduktor, pszichológus, integrációs szakember. Ők munkájuk során maximálisan szem előtt tartják a gyerek állapotát és a család igényeit, körülményeit.
Hogyan lehet a fejlesztésben részesülni?
- a lakóhely szerinti kerületi pedagógiai szakszolgálaton keresztül
- bölcsődei kisgyermek nevelőjének jelezve a problémát
- védőnőn, gyermekorvoson keresztül
- közvetlenül megkeresve az országos hatáskörű szakértői bizottságot (Látásvizsgáló,Hallásvizsgáló, Mozgásvizsgáló, Beszédvizsgáló Tagintézmények)
A szakemberek a hátrányok leküzdésére egy tervszerűen felépített fejlesztő programot állítanak össze, amely magában foglalja a családnak nyújtandó segítséget is. A programban szerepel gyógypedagógia fejlesztés, tanácsadás és terápiás szolgáltatás is. Ezek összeállításakor minden esetben figyelembe veszik a gyerek állapotát és a család körülményeit.
Magyarországon az állami intézmények presztízse olyan alacsony - különösen az egészségügyben -, hogy mindenről, ami a "magán" előtaggal kezdődik, azt szokás hinni, hogy automatikusan jobb. Természetesen léteznek igen színvonalas magánintézmények a korai fejlesztésben is. Azonban ezen a címen nem ritkán mindenféle szakmai és hatósági ellenőrzés nélkül működnek.
Minden gyermek különleges emberi lény, aki a saját egyéni módján növekszik és fejlődik. Néhány gyerek később éri el a fejlődés mérföldköveit, mint társai. A Budapesti Korai Fejlesztő Központ az ő megsegítésükre jött létre.
http://www.koraifejleszto.hu/
Leggyakoribb, legkedveltebb korai fejlesztéshez használt játékaink:
Szabadtéri ügyességi, mozgásfejlesztő játékok >>>
Ha nem szeretnél lemaradni semmiről, kövess minket itt is: