A téri tájékozódás fejlesztése 3 egymásra épülő szakaszból tevődik össze.
- Saját testen, és a saját testből kiindulva történő téri tájékozódás
- Térben apró tárgyakkal történő téri tájékozódás
- Téri irányok felismerése a síkban
1. Téri tájékozódás fejlesztése saját testen, saját testből kiindulva
Az első és egyben a legfontosabb, hogy gyermekünk tudja, hogy hol vannak a következő testrészei: fej, nyak, váll, törzs, hát, has, mell, derék, lábak-karok. Amikor ezeket már gond nélkül tudja, akkor tanulják meg a következőket: csukló, könyök, tenyér, kézfej, térd, comb, boka, sarok, talp.
A tanulást először a saját testükön kezdjük, később pedig más testén is ismerjék fel és nevezzék meg a testrészeket.
Következhet a saját testből kiindulva a téri irányok fejlesztése, ha az előző pontban leírtak már jól mennek. Először kezdjük az alatt –fölött – mögött - között és a mellett irányokkal. Már ezeknél a gyakorlatoknál, játékoknál is nevezzük meg a bal, illetve jobb oldalt/irányt.
A Bilibo mozgásfejlesztő eszközt és az Érzékelős labdákat jó szívvel ajánljuk, a következő feladatokhoz
- Emeld a bilibot a fejed fölé! /Dobd a labdát a fejed fölé!
- Vedd a Bilibot egyik kezedből a másikba! /Add át a labdát az egyik kezedből a másikba!
- Tedd a Bilibot magad mögé! /Dobd a labdát magad mögé!
- Állj terpeszbe, tedd a Bilibot a két lábad közé!
- Ülj bele a Biliboba! /Állj rá a labda tetejére!
2. Amikor a téri tájékozódást fejlesztjük a térben kisebb tárgyak segítségével, akkor a saját testünkből indulunk ki, majd elvonatkoztatunk attól, és tárgyakat viszonyítunk egymáshoz.
Azonban a legnehezebb feladat a jobb-bal kéz és láb ismeretének kialakítása.
Segítsük a gyerekeket azzal, hogy a bal kezük kézfejére tetoválást rakunk, fiúknak fiúsat, lányoknak lányosat.
Kattints a képre >>>
Vagy használhatunk csillám tetováló tollat is.
Nem csak az fontos, hogy ők a saját testükön tudják, hogy melyik a jobb és a bal oldaluk /kezük /lábuk, hanem az is, hogy tudják, hogy a vele szemben állónak melyik a jobb és a bal oldala-keze-lába.
Ennek a képességnek az iskoláskor kezdetére kell kialakulnia, és egy nagyon hosszú folyamat eredménye.
Az alábbi játékok egyébként is a téri tájékozódás fejlesztésére szolgálnak, de a játékszabályon kívül a játék elemei alkalmasak játékos gyakorlásra. Használjuk a következő kifejezéseket: tedd rá, tedd bele, tedd mögé, tedd elé, tedd a kettő közé, tedd fölé, tedd alá, tedd a bal oldalára, tedd a jobb oldalára.
Topologix Djeco – dolgok egymáshoz viszonyított helyének megállapítása síkban.
Memo friends Goula – dolgok egymáshoz viszonyított helyének megállapítása képről, de már térben.
Spacio -- ez a Djeco játék már összetettebb, mert a figurák már takarják is egymást.
Day and night – egészen kicsi kortól játszható térlátást fejlesztő játék fából. Kiválóan alkalmas a következő fogalmak megismerésére: alacsony, közepes, magas, középső, jobb oldali, bal oldali. Alulra, középre, tetejére…stb
Little action – ügyességi játék 2-3 éves kortól végtelenül kedves kis figurákkal.
3. Téri irányok felismerése a síkban
Elérkeztünk a fejlesztés utolsó, legelvontabb szakaszához. Annak érdekében, hogy a gyermek meg tudja majd különböztetni magyarórán a b - d, p - b betűket, és matekórán a 6-ot a 9-től és hogy írásórán képes legyen a vonalközben tájékozódni, tisztában kell lennie a papíron is a téri irányokkal.
Rajzoltassunk velük minél többet, használjuk a következő utasításokat:
- Rajzolj a lap közepére egy házat,
- a ház fölé egy felhőt,
- a felhő jobb oldalára a napot,
- a ház mellé jobb oldalra egy fát,
- a fa alá füvet,
- a ház bal oldalára egy cicát!
Ha olvasunk, vagy írunk, akkor balról jobbra haladunk. A balról – jobbra haladás kialakítása nagyon fontos, mert tudjuk, hogy az olvasási, írási problémák iránytévesztésből is adódhatnak. 5-6 éves korban nagy figyelmet fordítsunk a balról-jobbra való haladási irány kialakítására!
Letörölhető lapok foglalkoztató füzet Melissa and Doug – néhány feladat a 20 közül: pontösszekötés, labirintus játék, amőba, arc megrajzolása, forma átrajzolás stb…
Mindkét játék az írás és olvasás közben balról jobbra történő haladási irányt gyakoroltatja. A táblafilc könnyedén eltávolítható a feladatlapokról, ezért a gyermek sokáig gyakorolhat a segítségükkel.
A felsorolt feladattípusok kiváló gyakorlást biztosítanak.
Sorolvasás- fűzze fel a gyermek a Viga állatos /járműves játék elemeit a zsinórra, majd egyenesítse ki a láncot maga előtt. Kérdezzük meg tőle például: hol kezdődik, és hol végződik a sor. Hogy mi a sor eleje – közepe - vége. A középen elhelyezkedő ló mellet balra milyen állatok vannak…stb.
Sorrendállítás- a Viga golyós sorritmus játékban mintamásolás történik, amikor is a gyermeknek a mintalapon látottakat kell reprodukálnia. Az elem színét és formáját látja, annak megfelelően kell a fagyöngyöket rátennie egy felállított rúdra. Melyik az első, mi jön utána, mi van a zöld fölött, mi van a sárga alatt? ilyen és ehhez hasonló kérdéseket tehetünk fel a gyermeknek.
Rajzolj a hátamra! játékot játszhatunk például az Activity my first társasjáték kártyáinak felhasználásával. Egy A/4-es lapot rakunk a gyermek hátára. A húzott kártyán lévő egyszerű ábrát kell lerajzolnunk a gyermek hátán lévő lapra. Nagyon jó móka!
A tükörnek fontos szerep jut a téri tájékozódás fejlesztésében. A tükröt- tükrözést használja a kiváló Trükkös tükör egyedüljátszós térlátást fejlesztő logikai játék.
Még nézelődnél további téri tájékozódást, térbeli és síkbeli tájékozódást fejlesztő játékok között? Kattints a képre:
Nem szeret rajzolni? Figyelmeztettek az oviban, hogy fejlesszétek otthon gyermeked finommotorikus képességét, de nem tudod, hogyan? Kattints ide >>> Finommotorika fejlesztése
További finommotorika fejlesztő játékokat a képre kattintva találsz >>>
Játékok, amelyek garantáltan megtornáztatják az agyadat. Fejlesztik a logikát, a memóriaképességet és a megfigyelést. >>> Agytorna játékok gyerekeknek és felnőtteknek
A várépítés egyik kedvenc elfoglaltsága a gyerekeknek. Mi most összeválogattuk a jelenleg kapható kedvenceinket, főleg fa játék várakat. >>> Játék várak