A biztos téri tájékozódás az egyik legfontosabb képesség az iskolaérettség kialakulásában. Ennek első lépése a saját testen való tájékozódás, vagyis a testrészek felismerése, megnevezése, majd ugyanezen tudás alkalmazása más testén. A testrészek érzékelésének és nevének tudatosításához használhatunk különböző tapintású és hőmérsékletű tárgyakat, anyagokat (pl. toboz, kendő, vattapamacs, fagyasztott vizes vatta, jégkocka, melegítő párna) vagy tüskés, érdes felületű labdákat. A testséma mellett ezzel a szókincset is fejlesztjük, ahogy a gyermek megnevezi az ingert: meleg, hideg, szúrós, érdes, selymes, simogató, stb.
Játékötlet: fektessük le a gyermeket a hátára/hasára, csukja be a szemét, labdával végiggurítjuk vagy különböző felületű tárgyakkal megsimítjuk egy-egy testrészét, amit meg kell neveznie és elmondania, milyen érzetet tapasztalt.
Ezután vezethetjük be a térbeli viszonyok fogalmait: előtt, mögött, alatt, fölött, között. Először a saját testünkhöz képest keresünk a környezetünkben tárgyakat, majd a saját testtől elvonatkoztatva a tárgyak egymáshoz viszonyított helyzetét nevezzük meg. A végső cél a téri hármasság fogalomkörének biztos ismerete, vagyis a hol? hová? és honnan? kérdésekre adott pontos válaszok minden viszonyszó esetén. Például:
Hol van a labda? A szék alatt.
Hová tetted a labdát? A szék alá.
Honnan vetted el a labdát? A szék alól.
A Djeco Spacio játéka térben helyezi el a hat figurát, amiket így minden oldalról jól meg lehet figyelni. Használhatjuk a feladatkártyákat, de készíthetünk saját feladványokat is, ilyenkor a mi utasításunk szerint rendezi el a gyermek a figurákat. A kész elrendezésre vonatkozóan tehetünk fel kérdéseket, így meggyőződhetünk róla, hogy a gyermek valóban érti a téri fogalmakat.
A figurák elhelyezésére vonatkozó instrukciók és kérdések nagyszerűen variálhatók, így a térlátás és térbeli viszonyok elsajátítása mellett fejleszti a beszédértést, a kifejező beszédet és a mondatalkotást is. Ehhez cseréljünk szerepet és a gyermek által adott instrukciók szerint rendezzük el a figurákat vagy válaszoljunk az ő kérdéseire. Fontos, hogy pontosan azt csináljuk, amit kér és arra válaszoljunk, amit kérdez, így hibás szóhasználat esetén rögtön szembesül annak hatásával és önmagát tudja javítani.
A figurák 2x3-as mátrixban való elhelyezése arra is lehetőséget nyújt, hogy bevezessük az oszlop és a sor fogalmát. Erre vonatkozóan is adhatunk utasítást, tehetünk fel kérdést. Az oszlopok és sorok közötti biztos tájékozódás az iskolai feladatokhoz szükséges, a hármas vonalközben való tájékozódás és a matematika elsajátításához alapvető fontosságú. Nagyobb gyermekeknél jól használható a játék a jobb és bal oldal rögzítésére is, ezeket is beleszőhetjük a játékba.
Játékötlet:
- Mire gondoltam? A második sor második helyén áll, az első sor jobb szélén áll, stb.
- Tedd pálmafát a második sor első helyére!
- Tedd az elefántot a kunyhó és a zsiráf közé!
- Szerepcsere: a gyermek instruál, kérdez minket
Ha térben, tárgyakkal már biztosan manipulál a gyermek, a téri viszonyokat levetíthetjük a síkra. A síkban való tájékozódás az írás és olvasás elsajátításához elengedhetetlenül fontos. Ez a készség teszi lehetővé, hogy a gyermek tájékozódni tudjon a könyv/füzet oldalán, a feladatok között, el tudja helyezni a betűket a hármas vonalközben és érzékelni tudja a betűk és számok közötti különbségeket írás és olvasás közben.
A Djeco Topologix játéka segít nekünk ebben. A képeken öt állatot öt térbeli pozícióban helyeztek el, ezeket kell a gyermeknek megkeresni, majd a táblán jelölni. A tábla mátrixos elrendezésű, a téri viszonyok felismerésén kívül az oszlopok és sorok között való tájékozódást is fejleszti. Az oszlopok és sorok közötti biztos tájékozódás az iskolai feladatokhoz szükséges, a hármas vonalközben való tájékozódás és a matematika elsajátításához alapvető fontosságú.
A térbeli elhelyezkedést egy kocka és egy golyó szemlélteti, ami fejleszti az elvonatkoztatás képességét. A gyermeknek elemeznie kell a képen látott ábrát: pl. az egér a ház előtt. A táblán meg kell keresnie a ház sorát, és az „előtt” viszonyt ábrázoló kocka és golyó oszlopát, majd a kettő metszetében kell elhelyeznie az egér korongját. Ehhez a gondolkodási folyamathoz komplex analizáló-szintetizáló képességre van szükség, amely szintén alapvetően fontos az olvasás és írás elsajátításához.
A verbális készségek fejlesztését célozzuk azzal, hogy a megoldásokat el is mondjuk, ezáltal a gyermek aktívan használja a téri viszonyszavakat, így segítjük annak beépülését a beszédbe. Teljes mondatokat mondunk, ami a verbális kifejezőkészséget fejleszti.
A feladatkártyák között mind a négy évszakról találunk képeket, ezzel az idői tájékozódás fejlesztését is bevonhatjuk a játékba. Elmondjuk, hogy milyen időjárás jellemző az adott évszakra, milyen fontos ünnepeink vannak abban az évszakban, milyen ruhákat viselünk, melyik testrészünkön hordjuk azt a ruhát (visszacsatolás a testsémára). Megbeszélhetjük, hogy most milyen évszak van, és innen tovább léphetünk a hónapok, napok és napszakok megtanulásához, a gyermek korától függően.
Egyéb játékok, amelyek ezt a részképességet fejlesztik:
A Deákné B. Katalin - Anya taníts engem! könyvekben rengeteg hasznos ötletet és játéklehetőséget olvashatunk.
Szerző: Dezsán Zita – Hangadó műhely
Kapcsolódó cikkeink:
Iskolaérettség - iskola előkészítő játékok >>>
Iskolára felkészülés a nyáron... >>>
Téri tájékozódás fejlesztése >>>
Iskola előkészítés játékosan- mit érdemes fejleszteni? >>>
Beszédfejlesztő mondókák >>>
Ha nem szeretnél lemaradni semmiről, kövess minket itt is: