Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Amennyiben folytatod a böngészést a weboldalon, úgy tekintjük, hogy nincs kifogásod a weboldalról érkező cookie-k ellen. További információk az Adatkezelési Tájékoztatónkban

Termékek Menü

Dixit kártyák

A Dixit társasjáték egy, Jean-Louis Roubira által létrehozott játék, amelyet Marie Cardouat illusztrált és a Libellud adott ki. Az álomszerű képekkel illusztrált kártyacsomagból a játékosok olyan kártyákat választanak ki, amelyek megfelelnek a „mesélő” által javasolt címnek, és megpróbálják kitalálni, hogy melyik kártya volt a „mesélőé”.

A Dixit 2008-ban jelent meg, 2010-ben pedig elnyerte a Spiel des Jahres (Az év játéka) díjat.

A Dixit kártyák eredeti műalkotásokként kivétel nélkül fantasztikus, álomszerű jeleneteket elevenítenek meg. Egyik kép sem hivatott egy konkrét fogalmat vagy eszmét kifejezni, sokkal inkább gondolatok, szavak és történetek sokaságát kívánják sejtetni egytől egyig. Kifejezetten egyéni értelmezéseket lehet adni például a csellón játszó lány képének, ahol a hangszer mintha a lány testével olvadna egybe. Eszünkbe juttathatja azt a koncertet, amelyet nemrég néztünk meg az egyik játékostársunkkal. De az is lehet, hogy valakinek a társaságban szintén fekete haja, barna ruhája és visszafogott mosolya van. Vagy talán mégis az fog meg bennünket a legjobban a kártyában, ahogyan a gyerekek a csellóból eredő kottavonalakon kapaszkodnak.

 

A látszólag egyszerű képek részletei számtalan dolgot jelölhetnek. Az égő gyertyáról, ha jobban szemügyre vesszük, nem fehér viaszcseppek folynak le, ahogy azt várnánk, hanem vörösek. Vörös viasz vagy akár vér is lehet. Vörös színű lehet egy autó vagy körömlakk, a gyertyáról eszünkbe juthat egy nemrég látott színdarab varázsa, vagy ahogyan éjszakákat töltöttünk írással, míg egy téli estén el nem ment az áram. Nincsenek jó válaszok a Dixitben. Csak a képzeletünk van.

Könnyed, mint egy mese

A Dixit minden szempontból könnyed játék, mesélésre és találékonyságra épül. A kártyákon látható képek gyerekek és felnőttek jó kedélyű vagy komoly inspirálását egyaránt célozzák. A játékosokat élénk színű fanyulak jelképezik, akik a játéktáblán ugrálnak előre megszerzett pontjainknak megfelelően. Mivel maga az utazás fontosabb a végeredménynél, a nyulak nem egy adott cél felé haladnak. A játék akkor fejeződik be, miután az összes kártyát kijátszották a játékosok. 

Milyen történeteket fogsz mesélni?

Dixit kiegészítők, Dixit kártyák:

Marie Cardouat illusztrálta az eredeti játékot és az első két kiegészítő kártyacsomagot. Álomszerű illusztrációival megadta a sorozat alaphangját.

1. Az első Dixit kiegészítő (a Dixit 2 néven ismert) a Kalandok.

A Dixit 2 egy önálló társasjátékként is megállja a helyét, de valójában kiegészítő az eredeti Dixit társasjátékhoz.

Kis méretű doboza ideálissá teszi utazásokhoz is. Családi nyaralás, síelés barátokkal? A Dixit legyen az első amit beraksz a bőröndbe!

Hogyan játszhatjuk önállóan?

Minden körben van egy játékos, aki a "mesélő". A mesélő kiválaszt egyet a kezében lévő 6 lap közül, és kitalál hozzá egy mondatot, szót.
De lehet akár egy idézet, részlet vagy egy ismert műalkotásra való utalás (vers, dalszöveg, filmcím, közmondás
vagy bármi más) ami a kiválasztott képre emlékeztet.

A többi játékos is kiválaszt a kezében lévő 6 kártya közül egyet, amelyikre leginkább illik a mesélő mondata / szava.

Indulhat a szavazás: A játékosok megpróbálják kitalálni, hogy melyik lehetett a mesélő kártyája.

Ha mindenki eltalálta, vagy azon esetben is, ha senki nem találta el, a mesélő nem kap pontot. Egyéb esetben pontot kap minden olyan
tippért, amelyet az ő kártyájára adtak le. A többi játékos közül azok is kapnak pontot, akiknek a kártyájára szavaztak, hogy az lehetett az "eredeti", mesélő által kiválasztott kártya.

A következő bővítés a Dixit 3, az Utazás gyökeres változást hozott Xavier Collette munkáival. Collette rajzai nagyobb mélységeket, élesebb kontrasztokat és határozottabb vonalakat jelenítenek meg, mint Cardouat sejtelmes képei. Collette kártyái majdhogynem túl modern kinézetűek voltak Cardouat stílusával vegyítve.

Clément Lefevre festményei a Dixit 4-ben olybá tűnnek, mintha e két stílus közti űrt hivatottak volna betölteni. Lefevre stílusa egybehangolja Cardouat klasszikus kifejezésmódját és Collette modern érzékenységét. A DIXIT 4, Eredet kártyái nemcsak önmagukban gyönyörűek, de segítségükkel a Dixit 3 képei is remekül kombinálhatók a korábbi kártyacsomagokkal.

Az egyetlen hiba a Dixit 4 kártyáiban, hogy a képek a korábbiaknál szűkebb érzelmi tartományban mozognak. Cardouat művészetének köszönhetően az első három kártyacsomag az aranyos és bájostól a nyugtalanító, sőt zavarba ejtőig terjedő skálán mozog. Számos képe kétértelmű, ezáltal tág értelmezést tesz lehetővé. Lefevre képei a DIXIT 4-ben sokkal egyértelműbbek. Nem éri be a puszta bájjal – ragaszkodik hozzá, hogy bolondos és bizarr legyen, kevesebb kellemetlen képpel a csomagban. Olyan, mintha a DIXIT 4  illusztrátora rémálmok helyett inkább csak szép álmokat kívánna a gyerekeknek. Ezzel nem értek egyet – a gyerekeknek (bármilyen korosztálynak!) nem szabad félniük a kellemetlen gondolatokkal való megküzdéstől.

Dixit 5, Álmodozások:

Repülj el az álomvilágba ezzel az elbűvölő és fantáziát megmozgató játékkal!

A Dixit társasjáték a családdal és a barátokkal egyaránt élvezetes! Ezzel a kiegészítővel pedig elég változatos, hogy gyakran újra és újra játszhasson vele a társaság!

A díjnyertes, történetmesélős Dixit kártyajáték mára ezer kimondott szónál is többet adott a játékosoknak. Dzsinnek, szellemek vagy éppen életre kelt játékok képei által ihletett utazásokon vehettünk részt. Vagy talán a közös emlékeink mélyére hatolva felidéztük, ahogy egész nap videojátékokkal játszottunk, egy új családtaggal ünnepeltük a karácsonyt, kint a hóesésben táncoltunk, vagy első gyertyafényes vacsoránkat fogyasztottuk.

A Dixit 7, Látomások most arra kér minket, hogy ne érjük be az első pillantással, hanem fedezzük fel, mi rejlik a vonalak között vagy éppen alatt. Marina Coudray, francia illusztrátor közreműködésével a Dixit 7 semmilyen korábbi Dixit kiegészítő kártyacsomaghoz nem fogható. Coudray rejtélyes és megkapó képeire erősen hatott a huszadik század eleji dizájn, az art deco stílustól kezdve a szürrealizmusig, jóllehet, a képek ezeréves történeteket és gondolatokat közvetítenek. Művészetében visszaköszön Picasso, Magritte, Matisse, Escher, a görög mitológia, az indiai kultúra, a popzene, az internetes meme-ek és még ennél is több minden.

A korábbi Dixit kártyák többsége rendszerint „kézzel festett” alkotásoknak tűntek. A Dixit 7 ezzel szemben igen élesen körvonalazott, ugyanakkor rendkívül részletgazdag is. Sőt, meg merem kockáztatni azt a kijelentést, hogy ezek a Dixit kártyák az eddigi legrészletesebben kidolgozottak. Természetesen a kártyák értelmezése szokás szerint mindenkinek a saját képzeletére van bízva, de a képek művészi kidolgozottsága az egyik legpazarabb az eddigieket összevetve, és jelentős javulás látható az előző kiegészítő kártyacsomaghoz képest, amelynek nem voltam túl nagy kedvelője (a stílusa miatt).

Ráadásul nagyon megnyugtató érzésekkel töltenek el ezek a képek. Sokuk igen halvány színárnyalatokat használ, olyan lágy színek árnyalatai keverednek, mint a rózsaszín, a vörös és a narancs. Az Asmodee játékgyártó elragadónak festi le a kártyákat, és valóban nem túloz. Már-már részleteiben végig akarja nézni őket az ember egy kis „zen” háttérzene kíséretében. Ha már itt tartunk, furcsamód ezek a kártyák ugyanazt az érzést váltják ki belőlem, mintha a Tokaido Deluxe játékkal játszanék – ugyanolyan gyengéd színek dominálnak.

Ennek a Dixit paklinak azonban jól körülhatárolható témája van. Függetlenül attól, milyen művészi stílushoz nyúl Coudray, valamennyi kártya egy bizonyos mondához vagy népmeséhez köthető. Némelyik könnyebben kitalálható, például Aiszóposz meséje, amelyben a hangya és a tücsök fordított szerepben jelenik meg, más képek megfejtéséhez azonban kellő tudással kell rendelkezni például a görög mitológiát illetően. De végül sosem sikerült rájönnöm, mi vezette az illusztrátort egy adott kártya megtervezéséhez, túlságosan el voltam foglalva azzal, hogy egy rendes címet adjak a kezemben lévő kártyának. Hiszen csak egy indokot tudok elképzelni, miért rajzol valaki egy szkafanderes nyulat a holdra, bár lehet, hogy spirituális motívumok húzódnak meg mögötte?!

A legújabb kiegészítő a Dixit 8 - Harmóniák nemrég érkezett meg!

Paul Echegoyen lélegzetelállító grafikáival érkezik ez a kiegészítő, melyben a hangulatilag harmonikus, szürreális életképek mellett a zenét láthatjuk megelevenedni és ez a gyönyörű szinesztézia várhatóan végigvonul majd az egész paklin.

Persze elképzelni a zenét, vagy az festményeken leképezni most sem kell majd, ezt Paul már megtette helyettünk. A mi feladatunk élvezni az alkotásait és hagyni, hogy rabul ejtsen, elvarázsoljon, és olyan asszociációkat mozgasson meg a tudatunkban, amik... hát igen, amikkel pontot tudunk gyűjteni.

A legújabb kiegészítővel megint újabb stílus és egy újfajta hangulat költözik a Dixit-be.

Az összes Dixit játékot megtalálod itt >>

Tartalomhoz tartozó címkék: Cikkek