Termékek Menü
0

Előnyök

Akár 1 munkanapos kiszállítás
Minden vásárlásodhoz ajándék
 

Iskolára felkészülés a nyáron...

Készüljünk játékosan az iskolakezdésre!
10 NAPOS INGYENES ISKOLA FELKÉSZÍTŐ részletes PROGRAM OTTHONRA     Iskola előkészítő játékok webáruháza pedig itt >>>

A megváltozott közoktatási törvény értelmében szeptembertől megkezdik az iskolát mindazok a gyermekek, akik 6. életévüket augusztus 31-ig betöltötték. Ez az időszak az ő számukra tele van izgalommal, és lelkes várakozással, készülődéssel.

       

 Sok szülőben merül fel a kérdés: hogyan is fog gyermekük alkalmazkodni az új élethelyzethez, az új feladatokhoz? Hogyan lehet segíteni a kicsiket abban, hogy felkészülhessenek az iskolára? Mit tehet a szülő, hogy oldja félelmeiket, és megkönnyítse az iskolakezdés nehézségeit?

Természetesen a gyermekkel foglalkozó pedagógus ismeri és tudja, hogy milyen képességek birtokában indulhat el a gyermek az iskolába, s ha komolyabb probléma jelentkezett, akkor lehetősége volt javaslatot tenni a gyermek óvodában maradására, illetve a megfelelő szakaemberekhez irányítására. Ha a gyermek egészségesen, egyenletesen fejlődött, akkor erre az időszakra már kialakultak azok a képességek, amelyek szükségesek az olvasás, írás elsajátításhoz. Nem árt azonban, ha a szülő is tájékozott abban, melyek is az iskolaérettség összetevői. Már az óvodában alakul a gyermek feladat-és szabálytudata, ami képessé teszi cselekvései irányítására. Kialakul szándékos és tudatos figyelme, összpontosítani tud a feladatokra, fejlődik emlékezete. Képessé lesz a hangok tiszta ejtésére, szókincse gazdagodik, mondatokkal fejezi ki gondolatait. Megtanul tájékozódni a saját testén, és a térben. Ismeretekkel rendelkezik az őt körülvevő világról, környezetéről. (pl.: családtagjai, szülei neve, foglalkozása, évszakok, napszakok váltakozása, időjárás, öltözködés, gyümölcsök, zöldségek, állatok) Biztonságosan használja a térbeli viszonyokat jelentő névutókat: alatt, felett, mellett, illetve a kisebb-nagyobb, magasabb-alacsonyabb, hosszabb-rövidebb, kevesebb-több fogalmát. Mozgása összerendezetté válik, és fejlődik kézügyessége.

Hogy mindez a fejlődés folyamatos és egyenletes legyen, a szülő is sokat segíthet a kicsinek. Ehhez állítottam össze néhány nagyon egyszerű, otthon is elvégezhető feladatsort azon szülők számára, akik fontosnak tartják, hogy gyermekük örömmel és sikerélménnyel kezdhesse az iskolát. A játékok összeállításánál arra törekedtem, hogy a napi gyakorlás minél több részképességet érintsen, ne legyen nagyon bonyolult, s változatos, élvezetes lehessen mind a gyermek, mind a szülő számára. A feladatok a vizuális-és auditív figyelem, emlékezet, testséma, nagymozgások, szem-kéz koordináció, beszédészlelés- és beszédértés területeit ölelik fel.

  1. nap:

     Mondókatanulás:

A házat kiseperjük, /beleborzolunk a hajunkba/

A port letörölgetjük, /megsimogatjuk a homlokot/

Az ablakot behúzzuk, / lecsukjuk a szemeket/

A kulcson egyet csavarintunk. /csavarás az orron/

Figyelem-emlékezet fejlesztése: A gyermek plüssjátékait sorba rendezzük, majd megkérjük a kicsit, csukja be a szemét, s közben megváltoztatjuk a sorrendet. A feladata, hogy találja ki, mi változott. Ezt többször is ismételhetjük.

Szóismétlés: Néhány a gyermek számára is jelentéssel bíró szót mondunk, majd megkérjük, ismételje meg. Nehezíthetjük egyre több szó ismétlésével. Ha már jól megy a játék, súgással is gyakorolhatjuk.

Kuglizás: Töltsünk meg néhány kisebb ásványvizes palackot vízzel, állítsuk fel őket az udvaron, majd labdagurítással próbáljuk őket felborítani, vagy elmozdítani a helyükről. Játszhatjuk úgy is, hogy különböző nehézségű és anyagú tárgyakat válogatunk össze, amelyek felborítása más-más pontot ér.

  1. nap:

Mozgással kísért mondóka tanulása:

Nyuszi fülét hegyezi, /nyuszifül rajzolása/

Nagy bajuszát pödöri, /bajuszpödrés utánzása/

Répát eszik: ropp, ropp, ropp, /összezárt ököllel répaevés utánzása/

Nagyot ugrik: hopp, hopp, hopp. /ugrálás/

Szóismétlés bújócskával: A gyermek kezébe adjuk a kedvenc maciját, babáját, kisautóját, majd megkérjük: tedd a macit a szék alá, fölé, mögé, az öledbe, a fejedre… Ugyanezt a játékot súgással is nehezítjük.

Hol szól a csengő? A gyermeknek bekötjük a szemét, majd a szobában megszólaltatunk egy csengőt. A gyermeknek oda kell szaladnia, ahol a hangot hallotta.

Döntsd le a tornyot! Joghurtos, vagy tejfölös poharakból tornyot építünk. A feladat: babzsákkal, vagy rongylabdával a torony ledöntése.

Pénzhalászat: Egy tálba vizet öntünk, és pár fémpénzt helyezünk el benne. Ebből kell a gyermeknek kihalásznia a pénzérméket. Lehet váltakozva jobb-bal, esetleg mindkét kézzel egyszerre is végezni a feladatot.

  1. nap:

Mozgásfejlesztés: Óriásjárás, törpejárás, nyúlugrás, szökdelések páros és váltott lábbal.

Mondókatanulás:

Hüvelykujjam almafa,

mutatóujjam megrázta,

középső ujjam felszedte,

gyűrűsujjam hazavitte,

a kisujjam mind megette,

megfájdult a hasa tőle. / a mondóka közben nyitogatjuk az ujjainkat, jobb-bal, majd páros kézzel is/

Kézügyesség fejlesztése: Tojástartóban elhelyezünk apró tárgyakat, magokat, kisebb golyókat. Ezeket kell a gyermeknek egy csipesz segítségével kiszedni, és áthelyezni egy másik tartóba.

Szógyűjtések: állatok, virágok, járművek, bútorok, foglalkozások, zöldségek, gyümölcsök fogalomkörébe tartozó szavak gyűjtése.

Mondatkiegészítés: Kérjük meg a gyermeket, hogy folytassa a mondatot!

Fehér, mint a …

Nehéz, mint a…

Erős, mint a…

Törékeny, mint a…

Meleg, mint a…

Bátor, mint a…

Készítsünk képet színes, műanyag kupakokból ragasztással. Ötletes formák lehetnek belőle: virág, fa, állatkák, napocska. Egészítsük ki a képet vízfestékkel.

  1. nap:

      Mondókatanulás:

Hüvelykujjam korán kelt, /hüvelykujj nyitása/

Ablakokon kopogott, /kopogás mutatóujjal/

A négy szomszéd kiugrott, /négy ujj kinyitása/

S köszöntötték: Jó napot! /integetés/

Mit hallasz?

A szülő különböző tárgyakat készít elő. / pl: csengő, üvegpohár, kulcs, csörgőóra, játékdob, fakockák, xilofon/ Míg a gyermek behunyja a szemét, megszólaltatjuk ezeket a tárgyakat. A gyermek találja ki, melyiknek a hangját hallotta. Ha már ügyesen kitalálja, több tárgyat is szólaltassunk meg egymás után, figyelje meg a sorrendet is, és kérjük meg ismételje meg. Szerepcserével játsszuk a játékot.

Csengős célbadobó: Egy hullahopp karikát akasszunk fel az ajtófélfára, kössünk rá egy kis csengőt úgy, hogy pont a középpontjába lógjon be. Próbáljuk néhány méterről megcélozni a csengőt babzsákkal, kisebb labdával.

Kép készítése tépéssel: Színes papírokból tépjen a gyermek különböző formákat, majd ragasszunk belőle képet.

  1. nap:

Mozgásfejlesztés mondókával:

Hosszú lábú gólya bácsi, /magas térdemelés, csípőre tett kézzel/

Mit akar kend vacsorázni? /a karok széttárása/

Békahúst, brekeke,

Ugye, bizony jó lenne? /páros lábon ugrálás/

Tessék hát belőle! /a karok előre nyújtása/

Mind elugrik előle! / békaugrás/

Figyelem, emlékezet fejlesztése: Előkészítünk néhány játékot, amelyeket egyesével megmutatunk a gyermeknek, majd letakarjuk őket. Emlékezetből kell felsorolni, miket látott előzőleg.

Kézügyesség fejlesztése: Egy műanyag doboz mindkét oldalára helyezzen színes csipeszeket, jobb-bal, majd egyszerre két kézzel is.

Só-liszt gyurma: 1 csésze lisztből, 1,5 csésze sóból és pici vízből készítsünk gyurmát. Ételfestékkel színezhetjük is. /érdemes előző este elkészíteni, és hűtőben tárolni egy éjszaka/

Készítsünk gyümölcskosarat! A kosárhoz előbb lapítsunk kerekre egy kis darabot a gyurmából, majd sodorjunk vékony kis kígyókat, és tekerjük fel az oldalára. Gömbölyítéssel készítsük el a gyümölcsöket, (szőlőt, almát, meggyet, barackot) kisebb nagyobb golyókat formálva. Töltsük meg velük a kosarunkat!

  1. nap:

Mozgásfejlesztés mondókával:

Mackó, mackó ugorjál, /páros lábon ugrálás/

Mackó, mackó forogjál, /forgás/

Tapsolj egyet, ugorj ki! /tapsolás, ugrás/

Hol szúrt meg a méhecske?

A szülő megérinti a gyermek testészeit, ő megnevezi, hol ért hozzá. Ugyanezt csukott szemmel is érdemes játszani.

Tollfújás: Feldobunk egy tollpihét, a gyermeknek fújással a levegőben kell tartania. Nagyon jó móka.

Összerakós: hangokból kell a gyermekeknek szavakat alkotniuk. A szülő először rövid, 3-4 betűs szavakat bontson hangokra, /l-é-p, m-a-r/ majd a gyermek mondja ki egyben a szót. Néhány gyakorlat után  a gyermeknek is sikerülni fog feladványokat kitalálni.

Fogpiszkálóból készítsünk egy kis ábrát a gyermeknek, majd kérjük meg, ő is alkossa meg. Nehezíthetjük a játékot úgy, hogy letakarjuk a mintát, és emlékezetből kell elkészítenie.

  1. nap:

Tükörképjáték: a szülő szemben áll a gyermekkel, és különböző mozdulatokat végez. a gyermeknek ezeket kell megismételnie. Nehezíthetjük úgy, hogy egy mozdulatsort mutatunk, és ezt ismétli.

Játék építőkockákkal: a szülő építsen fel különböző színű és formájú kockákból egy kis építményt, majd a gyermek készítse el ugyanezt. Később lehet variálni úgy is, hogy emlékezetből kell megépítenie.

Papagájjáték: Soroljunk fel néhány virág, gyümölcs, vagy állatnevet, majd kérjük meg, hogy ismételje meg a gyermek a hallott sorrendben.

Készítsünk képet parafadugóval: Nagyon jó móka lehet, ha a gyermek szájába vesz egy parafából készült dugót, majd lekvárba, paradicsompürébe, csokiból készült krémbe mártva lenyomatokat készít vele egy papírra. Ötletes képek születhetnek.  Utána jöhet a közös takarítás:)

  1. nap:

Tárgyátadás: mezítláb, lábujjakkal, vállal, háttal kézfejjel próbáljunk átadni egymásnak kisebb tárgyakat.

Cselekvéssor végrehajtása: Mondjunk a gyermeknek pár cselekvésből álló mozgássort, majd kérjük meg hajtsa végre. Pl.: Menj a szekrényhez, vedd le a polcról a könyvet, tedd az asztalra, és utána ülj az ölembe! Adhatunk vicces feladványokat is, az a lényeg, hogy képessé legyen megismételni, és a megfelelő sorrendben végrehajtani a cselekvéseket.

Folytasd a mondatot! A szülő elkezd egy mondatot, a gyermeknek be kell fejeznie. Pl.: A tűzoltók szirénázva érkeztek, mert… A kutyus a kapuhoz szaladt, és…

Gyurmázás: A só-liszt gyurmánkból készítsünk érmeket. Először gömbölyítéssel formázzunk golyókat, majd lapítsuk ki őket. Ebbe az alapba nyomkodjunk különböző tárgyakat, formákat.

  1. nap:

Mondókatanulás:

Én kis kertet kerteltem, /karkörzés/

Bazsarózsát ültettem, /törzsdöntés előre/

Szél, szél fújdogálja,/ törzshajlítás jobbra-balra/

Eső, eső veregeti, fuss! /ujjak mozgatása, leguggolás/

Zizi csipegetés: Készítsünk egy tálba színes, apró zizi cukorkákat. Játsszuk azt, hogy kismadarak vagyunk, és a csőrünkkel kell felcsipegetni a magokat.

Robotparancsnok játék: szótagolva, mint egy robot, utasításokat adunk a gyermeknek, neki pedig végre kell hajtania ezeket. Pl: E-meld fel a jobb ke-ze-det! Az ügyesebbek megpróbálkozhatnak maguk is utasítások kitalálásával.

Kép készítése papírgolyókból: Színes szalvétából, vagy krepp papírból készítsen a gyermek kicsi gombócokat, majd ezekből alkosson egyszerű képet. Készíthetjük úgy is, hogy a szülő előre megrajzol különböző formákat,/ napocska, fa, virág/ és ezeket kell lefedni a papírgolyókkal.

 

  1. nap

Mondóka tanulása mozgással:

Így ketyeg az óra, tik-tak, jár, /mutatóujjak jobbra-balra mozgatása/

Benne egy manócska kalapál. /öklök egymásra ütögetése/

Ha megáll az óra, és nem jár, /kézfejek forgatása/

Alszik a manócska, és nem kalapál. /alvás utánzása/

Elmentem a piacra játék: A szülő elkezdi a mondatot: Elmentem a piacra, és vettem dinnyét. A gyermek megismétli, majd hozzáteszi, hogy ő mit vásárolt. A játékot addig érdemes folytatni, amennyi elemet szívesen és könnyen megjegyez a gyermek.

Kakukktojás játék: A szülő szavakat mond, amelyek logikailag összetartoznak, egy pedig nem illik közéjük. a gyermeknek ki kell választania, melyik a kakukktojás. Pl.: alma, körte, répa, szilva, vagy rendőr, kovács, patkó, szakács...

Gyümölcsös kukoricapehely fűzése: Szúrjunk egy gyurmagombócba hurkapálcákat. Erre fűzzünk lyukas közepű kukoricapelyhet. Próbáljuk meg mindkét kézzel végezni a gyakorlatot.

Napi egy óra közös játék nem csak örömet okoz szülőnek, gyermeknek egyaránt, hanem segít az apróságoknak abban, hogy fejlődjön mozgásuk, kézügyességük, emlékezetük, figyelmük, beszédkészségük. Ne hanyagoljuk el a meseolvasást sem, és adjunk lehetőséget a piciknek, hogy minél többet játszhassanak, mozoghassanak a szabadban.  Természetesen a fent leírt játékötleteket el lehet úgy is osztani, hogy a fejlesztés hosszabb ideig tarthasson, de az alapötletek variálásával a szülő maga is ki tud találni hasonló játékokat. Mindehhez nagyon jó szórakozást kívánok!

A programot írta Czapáry Katalin fejlesztőpedagógus www.torpetanoda.hu, az okosjatek.hu együttműködő partnere

A foglalkozások összeállításához a mondókákat Szabó Borbála: Mozdulj rá című mondókagyűjteményéből válogattam. A fejlesztő gyakorlatokhoz Pinczésné Palásthy Ildikó: Tanulási zavarok, fejlesztő gyakorlatok című könyvét használtam fel.

Ezen cikket kérnénk kizárólag a forrás megjelölésével (www.okosjatek.hu) használják fel! Lásd Szerzői Jogi Nyilatkozatot!

**********************************************************************************

 

Hogyan készüljünk fel nyáron az iskolára?  -  A téma kicsit másképpen…

Sok cikk szól az iskolára való felkészülésről. Mi most kicsit más szempontból közelítjük meg a témát.

Mit tehet a szülő nyáron, hogy az iskola kezdés és az első év (és a többi évek is) gördülékenyen menjenek? Arról már sokszor hallottunk, hogy mi jelenti az iskola érettséget: érzelmi és értelmi érettség, neve, kora, lakcíme ismerete, irányok ismerete, alatt, fölött, mögött stb ismerete,…

Ebben a cikkben másra szeretnénk felhívni a szülők figyelmét.

A mozgásnak fontosabb szerepe van, mint gondolnánk. Már léteznek olyan tanulmányok, melyek bizonyítják: azok az alsó tagozatos gyermekek jók vagy kiválóak matematikából, akik jól tudnak egyensúlyozni, akik helyesen érzékelik saját testük  térbeli helyzetét. A szülők sokat tehetnek azért, hogy gyermekeik agyfejlődését serkentsék. A minél több, változatos mozgásról lenne szó, aminek látszólag nem sok köze van a későbbi értelmi képességekhez. Érdemes minden nap más fajta mozgást végezni. Ugráló (ugráló kötéllel, stb.), guruló (bukfenc, stb.), dobó, hintázó és minden testrészt megmozgató, változatos mozgást. A fáramászásnak kiemelten jó hatása van, mindkét agyféltekét alaposan megmozgatja. Ne tiltsuk a fára mászást, hanem biztonságosabb fán tanítsuk meg a gyermeket a fára mászás alapjaira (vastagabb ágakba kapaszkodás, stb.).

   

Ahhoz, hogy az iskola hosszú távon is siker legyen és örömet jelentsen gyermekünknek meg kell szerettetni a tanulást, meg kell tanítani a módját az önálló tanulásnak és ismeret szerzésnek / bővítésnek.

Alapvető az iskolai sikerben, hogy a gyermek megtanulja, mindig értse miről van szó. Kérdezzen vissza idegen szavakra, tudja elismételni az elhangzottakat.

Fontos, hogy megtanítsuk, nem kell félni tőle ha valamit nem ismerünk. A kertben találtunk egy virágot, vagy bogarat, amit nem ismerünk? Keressük elő egy könyvből, hogy melyik lehet az, olvassunk róla. Gyerekeimnek hatalmas élmény volt, hogy ők maguk kikeresték a bogár képét a kedvenc Búvár zsebkönyvek sorozatunkból.

Nagyon fontos, hogy merjen kérdezni. Ezt is érdemes  gyakorolni, dícsérni, ha kérdez. Mindig lelkesen válaszoljunk, kérdezzünk vissza, hogy így már érti-e, megkapott minden szükséges információt?

Írás előkészítését leginkább a rajzolással, színezéssel javasolnánk. Nyaraláskor este lerajzolhatjuk, hogy mi történt aznap. Ezzel az emlékezetet, memóriát is javíthatjuk, ha beszélgetünk róla, szókincsét is bővíthetjük.

Az éneklésnek is jótékony hatása van az agyra, mint minden zenei tevékenységnek. Sok szülő keres nálunk utazáshoz való játékot (autóban hosszú utakra). Mi gyerekkorunkban szinte végig énekeltünk az autóban. Válasszunk olyat, amit mi is szeretünk, és énekeljünk együtt!

Összefoglalva:

1.       Mozogjunk sokat nyáron! Fára mászás, úszás, ugráló kötél, hulla hopp karika, kúszás, mászás akadály pályán, egyensúlyozás, labdajáték, bukfencezés, hintázás, ugróiskola, dombról legurulni, stb

2.       Ismétlődő tornagyakorlatok gyakorlása is, a torna mozdulat sorok megismétlése (sorrend emlékezet)

3.       Jobb és bal kéz használata is labda és egyéb játéknál

4.       Olvassunk, kérdezzük vissza az olvasottakat, tisztázzuk az ismeretlen szavak jelentését

5.       Enciklopédia és egyéb ismeretterjesztő könyv használatának megismertetése

6.       Sok éneklés

7.       Máshol sokat taglalt „elvárt képességek”-et is azért megemlítenénk: önálló öltözködés, önálló evés evőeszközzel, irányok ismerete, stb. Melyekről egy következő cikkünkben szólunk.

Ezen cikket kérnénk kizárólag a forrás megjelölésével (www.okosjatek.hu) használják fel! Lásd Szerzői Jogi Nyilatkozatot!

Nálunk kapható iskolára felkészítő / iskola előkészítő játékok: LÜK füzetek, Kapd el a Szfinxet, Tili-Toli és még sok iskola előkészítő játék itt...

Tartalomhoz tartozó címkék: Cikkek